Friday, April 27, 2012

Saya Akan Bernikah :)


Salam tarbiyyah kuucapkan bersama pelukan iman, semoga hembusan kemanisan perjuangan ini tetap segar terhela dari tubuhku sehingga denyutan nadiku yang terakhir. Amin ya rabb.


Sekeping hati dibawa berlari 
Jauh melalui jalanan sepi 
Jalan kebenaran indah terbentang 
Di depan matamu para pejuang


Tapi jalan kebenaran 
Tak akan selamanya sunyi 
Ada ujian yang datang melanda 
Ada perangkap menunggu mangsa


Akan kuatkah kaki yang melangkah 
Bila disapa duri yang menanti 
Akan kaburkah mata yang meratap 
Pada debu yang pastikan hinggap


Mengharap senang dalam berjuang 
Bagai merindu rembulan di tengah siang 
Jalannya tak seindah sentuhan mata 
Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba



*******************************************************************

Seusai Maghrib, aku meluangkan masaku mendengar kuliah tafsir bersama Ustaz Zahazan di IKIM. Sanbil mendengar, aku menyiapkan secawan kopi sebagai persediaan untuk menghadapi serangan virus "mengantuk" apabila sahutan sang pungguk malam menjelma nanti. Mendengar penerangan Ustaz Zahazan tentang kupasan tafsir satu-satu ayat sememangnya mengasyikkan, hampir sahaja kopiku tertumpah lantaran keasyikan mendengarnya. Panas. Manis. Sedap pula kopi ini rasanya.

Satu-satu perkataan yang diungkapkan oleh ustaz aku amati.

"Thauban meriwayatkan satu pesanan junjungan , bahawa Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Aku sangat jelas mengetahui bahawa ada golongan dari umatku yang akan datang pada hari Qiyamat dengan amalan soleh sebesar gunung Tihamah, tetapi Allah akan menjadikannya seperti debu-debu berterbangan."

"Kalau kita mahu bandingkan, Gunung Tihamah ini seperti banjaran Titiwangsa di Malaysia tuan-tuan dan puan-puan"

Aku semakin tertarik untuk mendengar penerangan ustaz seterusnya.

"Thauban bertanya : “Wahai Rasulullah, ceritakanlah tentang mereka kepada kami dan beritahulah kami lagi, supaya kami tidak menjadi seperti mereka.”

Ustaz menyambung lagi, "Kita lihat tuan-tuan dan puan-puan, bagaimana sahabat-sahabat Rasulullah ini sangat takut andainya mereka tergolong dalam golongan yang disebutkan oleh Rasulullah.Bagusnya mereka ini tuan-tuan, puan-puan"

Ustaz menyambung, "Baginda menjawab pertanyaan mereka,

 “Mereka adalah saudara kamu dan dari kaum kamu, melakukan ibadah malam seperti kamu (qiamulail), tetapi mereka adalah orang yang apabila mereka bersendirian, mereka akan melanggar larangan Allah.”
(Hadis Riwayat Ibn Majah)

Allah.. Allah.. Allah... Air mataku menitik. Astaghfirullah. Aku tak tahu mengapa, jasadku menggigil ketika itu. Terasa seperti aku dipanah dengan tombak tepat mengenai jantungku.

***********************************************************************

Aku seorang daie. Aku seorang mutarabbi. Aku juga seorang manusia.

Ia, itulah manusia. Lupa itu memang fitrahnya.

Aku meneliti diriku sendiri. Zahirnya aku di mata mereka, aku cergas bergerak di medan dakwah dan tarbiyyah. Namun, aku seorang manusia! Lebih-lebih lagi aku pernah melalui transisi jahiliyyah yang pernah mengikat kontrak denganku. Bukan mudah untuk aku mengikis karat jahiliyyah ini.

Kerana masa silamku aku yang begitu kelam, aku tekad, aku tidak mahu berpaling. Titian Nabi ini perlu aku soroti dengan keazaman yang tinggi. Kerana terlalu bencikan noda-noda jahiliyyah ini, kadang-kala aku tersilap langkah dalam perjuangan kerana sikap gopoh aku yang terlalu mengidamkan kemenangan Islam.

Aku rancak bermain kata dalam memanifestasikan fikrah islamik. Buku ini telahku baca, buku itu telah kubaca. Wah, mantap betul kefahaman aku! Aku kongsikan pada dunia keindahan hidayah di jalan dakwah ini. Aku pentaskan fikrahku di dunia perdebatan. Aku menangkis hujah mereka yang tak sefahaman denganku. Kata-kata pedas, perli-memerli kadang-kala menghiasi nafsu keislamikan fikrahku. Aku aktif berbalas komen dan berkongsi status dakwah di Facebook, seolah-olah akulah yang hebat di medan dakwah dan tarbiyyah ini. Itulah diri aku. Astaghfirullah.

Malang, seribu kali malang. Aku merupakan seorang daie yang tertipu.Ya Allah, zalimnya diriku.....
Dibelakang, aku masih bergelumang dalam lautan jahiliyyah. Kadang-kala aku tergelincir, namun, aku bersyukur kerana imanku masih memeluk seri. Aku bangkit semula. Seringkali aku mengasah hamasahku dengan perjuangan As-Syahid Sheikh Ahmad Yassin, pencetus inspirasi yang menarik aku untuk terjun dalam perjuangan ini.


Tiap kali aku melihat wajah beliau, dan menatap matanya yang tersinar pengharapan yang agung untuk ummah ini, aku merasa kerdil dengan diriku sendiri. Apa yang aku ada untuk menempah syurgaNya? Jasad yang letih bergerak dalam persatuan dakwah? Lidah yang indah mengumandangkan kalam kefahaman Tuhan? Air mata yang masih tersisa dengan pengharapan kepada dunia? Aku mengharapkan agar amalan-amalan ini tidak menjadi seperti "debu-debu yang berterbangan" seperti yang disebut oleh Rasulullah dalam hadis di atas.

Astaghfirullah, 
Kerdilnya martabat aku di sisi Allah.
Mungkin sahaja namuku belum pernah menjadi bualan penghuni-penghuni langit.
Lebih hina lagi, mungkin sahaja namaku belum pernah disebut oleh malaikat di sisi Rasulullah s.a.w.

Aku mengaku, aku cintakan jalan ini. Jalan yang bertintakan darah air mata dan perjuangan yang diwariskan Rasulullah s.a.w kekasih agung junjunganku dan para sahabat. Tiada apa yang paling aku takuti dalam jalan ini melainkan aku disisihkan oleh Dia lantaran kealpaan dan keterikatan aku kepada dunia dan seisinya yang masih lagi mencengkam jiwa.

Air mata aku selalu menitis, kerana mengenangkan betapa indahnya kasih sayang Allah yang memilih aku untuk menelusuri jalan ini. Sedangkan, bagi aku, jalan ini terlalu suci untuk orang-orang yang masih bergelumang di medan jahiliyyah nafsu dan tarbiyyah seperti aku! Astaghfirullah. 



“… Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendakiNya dan memberi petunjuk kepada (agama) Nya, orang yang kembali (kepadaNya).” (QS As Syuura : 13)


Untuk sahabat...

Untuk sahabat-sahabat yang kukasihi kerana Allah, 

Kerana aku terlalu cintakan jalan ini, aku sangat membenci noda-noda jahiliyyah yang pernah mekar menguntum dalam hidup aku ketika dulu. 

Bilamana aku melihat kalian yang seiras-iras dengan diriku yang dahulu, ingin sekali aku memegang tangan kalian, dan membisikkan kata-kata ini,

"Ayuh sahabatku, tinggalkanlah jalan ini, kerana aku mengetahui betapa buruknya jalan ini di sisi Allah. Marilah kita berpimpin tangan ke syurga"

Namun, kata-kata itu kadang-kala hanya tersekat dikerongkong, kerana.... Aku seorang manusia yang sering menzalimi diri sendiri. Ampunkan aku sahabat, kerana aku tidak mampu menjadi sahabat yang baik kepada kalian. Aku banyak menzalimi hak sebagai seorang sahabat lantaran kesibukan aku pada perkara yang tiada mahar dalam menempah syurga. 

Ingin sekali aku memeluk hati-hati kalian, namun aku sedar akan kekerdilan aku, Allah lah pemilik hati-hati kalian. Aku hanya mampu menjadi penyeru, bukan bukan pemberi hidayah. Namun, aku berdoa agar aku menjadi wasilah yang dapat membawa hati-hati kalian kepada Tuhan.

Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah yang boleh menyampaikan kepadaNya (dengan mematuhi perintahNya dan meninggalkan laranganNya); dan berjuanglah pada jalan Allah (untuk menegakkan Islam) supaya kamu beroleh kejayaan. (Al-Maidah : 35)
Namun, aku tegaskan, aku hanya seorang manusia biasa. Kerana itu aku mengharapkan teguran yang dapat membantu dalam meluruskan langkahku untuk thabat dan istiqomah di jalan dakwah ini. Meskipun jalan ini bertitiankan ujian mujurlah rahmat Illahi mengiringi setiap langkah perjalanan. 

Aku ingin memohon seribu kemaafan kepada sahabat yang mengenali diriku, lantaran mungkin ada sikapku yang melampaui batas dan berlebih-lebihan dalam urusan. Aku amat menyesali kesilapan-kesilapan lantaran ketidakmatangan aku dalam dunia mehnah perjuangan islami. Sifat riak, menunjuk-nunjuk kepandaian, adakalanya mengotorkan jalan dakwah yang aku telusuri ini. Aku menyedari akan kesilapan aku, aku memohon agar Allah mengizinkan aku menebus kesilapan aku dengan membersihkan hati untuk thabat dalam perjuangan ini. Aku sedang berada dalam fasa di mana aku merasakan diri aku sangat teruk kerana kesilapan lalu, semoga Allah beri kekuatan untuk aku menghadirkan hati yang lebih bersih untuk tsabat dan istiqomah dalam perjuangan.

"Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami, dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir. Kerana itu Allah memberikan kepada mereka pahala di dunia dan pahala di akhirat. Dan Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.” (Ali Imran : 146-148)

Salam juang,
Jiwa kerdil yang mencari rahmat Illahi dalam perjuangan,

~Zinnirah Humaira'~
Bumi Tuhan
27/4/2012

p/s : post di atas tiada kaitan dengan tajuk. Saya hanya menggunakan tajuk tersebut untuk menarik perhatian sahabat2 untuk membacanya. Saya mengikut stail Iqbal Syarie, gempak pula rasanya. :p

lagipun saya tak tipu, saya memang akan bernikah cuma tak tahu bila, dan cukuplah bagi saya biar Allah sahaja yang menentukan jalannya. Sedangkan saya masih mempunyai terlalu banyak tuntutan tanggungjawan yang perlu dilaksnanakan. Ibu bapa saya masih belum cukup bahagia dengan saya, macam mana saya nak bahagiakan pasangan saya?? Krik2---


p/p/s : Tajuk entri ini mempunyai kaitan dengan entri yang saya akan tulis tidak lama lagi. Jeng3~

p/p/p/s : Saya akan menduduki peperiksaan A Level bermula 9 May ini. Mohon doa sahabat pembaca sekalian, semoga kecemerlangan akademik mengiringi langkah jihad saya. Amin. :)

p/p/p/p/s : kepada kakakku, Norlina Nasir, tak payahla asyik stalk blog dan facebook adik sangat, segan la adik. :p

6 comments:

  1. Aminnnn. Doa mira selalu ja ada terselit selit dkt celah celah kepayahan air mata di sepanjang jln ini. Moga Allah mudahkan urusan kita :')

    ReplyDelete
  2. as salam kak
    serius terkesan dengan hadis tadi
    rasa macam kena atas batangb hidung!

    arghhhh

    cerita kita hampir sama. kekadang rasa dah cukup baik. buku itu buku ini juga saya baca. kmudian kongsi kat blog juga. promote situ sini. status dakwah situ sini. tp mungkinkah Allah redha?

    sedang diri masih bergelumang dengan jahiliyyah!
    *dush dush*
    d0akan sayaaaaa

    ok emosi di situ.

    pinjam point :) mngkin nk buat entry cam ni jugak. dan helah tajuk itu menarik.

    bitaufiq wannajah :)

    ReplyDelete
  3. Ngeh3.
    Betul3.
    Meremang seyh bulu roma ni.

    Waiting for ur next entry.
    :)

    p/s: yati, seyes rindu. bittaufiq wannajah ye..

    ReplyDelete
  4. cuak kot baca hadith tu.. T^T
    Jahiliyah masih membelenggu diri.. Masih dalam proses untuk tarbiyah diri

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...