Saturday, November 20, 2010

CinTan CinTun...

Dulu aku sendiri..
Kini masih sendiri..
Hadapi hidup ini..
Tiada tempat berlindung..
Tiada tempat mengadu..
Seperti burung kepatahan sayap...
ooooohhhhhhh.....!!!
(lagu ape ntah, sape ntah nyanyi, tadak ingat. tiba2 je terlintas kat kepala. hehe)






       Saya tersenyum sendiri apabila memikirkan persoalan cinta. Cinta. Yela. Cinta. hah! Part ni saya akan membicarakan perkara jiwang2. siapa yang menyampah atau geli-geleman, dengan segala hormatnya, pegila duduk jauh2.. shhhuuhhh!!!!


       Saya kehairanan melihat suasana di *****. Di sini, di sana, di situ, siti sana situ sini... (chewah, mcm lagu siti la pulok!) mata saya sering dicemari dengan pemandangan Romeo dan Juliet berkepitan. Tak kisahlah junior or senior, sama sahaja. Baru-baru ini jugalah, saya sering didatangi oleh rakan-rakan yang mahu meminta nasihat tentang pergolakan perasaan dalam jiwa mereka. Bukan sahaja rakan-rakan muslimah, muslimin juga kelihatannya sedang mencari-cari si Hawa untuk dijadikan penghibur hati di kala sunyi. Tapi ada juga kelihatannya sudah ingin mencari pemilik tulang rusuk sebelah kiri mereka. Oh! Amboi.. Progresif sungguh tuan2 hamba sekalian. Mahu kahwin bila? Poket berat sangat kah? Duit elaun ada? Berapa sangatkah tuan-tuan hamba sekalian? Dan..... soalan yang paling penting, siapakah yang dapat menjamin kesetiaan tuan2 hamba terhadap si Hawa? oh! Jangan bermain dengan api, nanti membakar diri tuan hamba! ee.. pesanan yang sama juga ditujukan kepada kaum Hawa ye!

       Untuk sahabat-sahabat saya, jujur saya nyatakan di sini, saya tak pernah kisah tentang seberapa banyak jam yang telah dihabiskan untuk kamu. Saya tak kisah jika kamu meminjam bahu saya untuk kamu jadikan sebagai sandaran. Percayalah, jika kamu bahagia, saya juga bahagia. Jika kamu sedih, saya juga sedih. Tapi saya akan lebih sedih jika kebahagiaan kamu berpunca dari sesuatu yang melanggar hukum-hukum cinta. Hukum cinta? Cinta pon ade hukum kah? Iye, cinta juga ada hukum. Hukum di sini ialah jika kamu telah meletakkan martabat cinta kamu melebihi dari martabat cinta terhadap Allah, maka kamu telah melanggar hukumNya. Nanti akan saya terangkan kepada kamu. Saya sayang kamu duhai sahabatku. Kerana Allah. Sungguh.


         Kadangkala saya hairan melihat diri saya sendiri, mengapa saya tidak mengalami apa yang sahabat-sahabat saya alami? Eh.. masa kecik2 dulu adalah sekali-sekala tersangkut.. itu lain ceritalah, itu masa saya main injit-injit semut dulu. Tapi sekarang, alhamdulillah, saya harap saya telah mencapai kematangan selaras dengan unur saya. (fyi, saya belum mencecah 20 tahun lagi yeee..) Saya menelaah hati saya sendiri....

Hmmmm...

       Alhamdulillah, saya sudah temui jawapannya. Saya tiada perasaan itu lagi kerana bukanlah saya seorang lesbian ye, tapi kerana saya sangat sibuk dalam mengurus tanggungjawab sehingga tiada masa untuk saya memikirkan tentang persoalan cinta. Dalam seminggu saya akan menghadiri 2-3 kali usrah, 2 kali latihan silat cekak Ustaz Hanafi, kelas saya dari pagi hingga petang, plus minus tanggungjawab saya sebagai hamba Allah. Setiap hujung minggu , masa free jarang sekali menjenguk saya. Selalunya hari Sabtu atau Ahad akan diisi dengan aktiviti rehlah. Alhamdulillah, walaupun dalam hati saya masih belum ada seorang Adam sebagai penghibur hati, tetapi kemanisan ukhuwah yang terjalin antara para sahabat yang solehah menjadi penyeri hidup saya. Kami saling mengasihi antara satu sama lain kerana Allah, bertemu kami kerana Allah, berpisah kami kerana Allah. Oleh itu, saya sering mengatakan kepada sahabat saya, cinta itu tidak perlu dilawan, tapi perlu dikawal. Kawallah dengan menggunakan landasan Islam. Sibukkan dirimu dengan landasan cinta kepada Allah seperti usrah, tazkirah, ceramah, bahkan menuntut ilmu. Mengapa perlu melawan sesuatu yang sudah menjadi fitrah setiap manusia? Kita bukan malaikat. Agama Islam adalah agama yang indah kerana selaras dengan fitrah manusia yang ingin disayangi dan menyayangi. Bukan seperti pak paderi. (hakikatnya terdapat ramai kanak-kanak diseluruh dunia yang menjadi mangsa seksual pak-pak paderi) Bukan juga seperti pak sami.


ukhuwahfillah abadan abada.. antara satu rehlah kami..

Hakikat Cinta
Hakikat cinta sebenarnya adalah untuk Allah. Cinta kepada selain dari-Nya hanyalah dimensi cinta kepada-Nya.Islam itu sendiri adalah cinta. Cinta lahir dari syurga yang indah dan sepatutnya akan berakhir dengan keabadian cinta di syurga juga. 

Bagi seorang mukmin, cinta memiliki kedudukan yang tiada tara. Seorang mukmin tidak akan merasakan kemanisan iman sehingga ia merasakan hangatnya cinta. Ia harus memiliki cinta sebagai syarat kesempurnaan iman, sebagaimana yang disabdakan kekasih Allah:

"Barang siapa yang mencintai sesuatu kerana Allah, dan membenci sesuatu kerana Allah maka sempurnalah imannya. " (HR. Abu Daud dari Abu Umamah)

"Cintailah Allah, kerana Dia yang mencurahkan nikmatNya kepadamu, dan cintailah aku kerana mencintai Allah, dan cintailah kaum keluargaku kerana mencintai aku" 
(HR. Tirmidzi dari Ibnu Abbas)

Iman dalam Islam itu juga ditegakkan di atas cinta dan didasarkan dengan kasih sayang. Rasulullah bersabda:
"Demi zat yang diriku berada di tanganNya. Kamu tidak akan masuk syurga sehingga kamu beriman, dan kamu tidak akan beriman dengan sempurna sehingga kamu saling mencintai. Mahukah aku tunjukkan kamu sesuatu yag jika kalian melakukannya kalian akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kalian! "
(HR Muslim)

Dalam hadis di atas, Rasulullah SAW mengatakan bahawa ahli syurga itu bergantung kepada iman, dan iman bergantung kepada cinta. Maka cinta adalah syarat kepada iman, rukun dalam akidah dan asas dalam agama. Maka, iman berasaskan cinta, disempurnakan dengan cinta, dan tali pengikatnya yang paling kuat adalah cinta.
 Rasulullah pernah bertanya kepada Abu Dzar,
"Wahai Abu Dzar, apakah tali iman yang paling kuat?"
Dia menjawab,
"Allah dan rasulNya lebih mengetahui. "
Baginda bersabda, "Setia kepada Allah dan cinta kerana Allah"
(HR Baihaqi)


Bagaimana untuk meraih cinta ini? Sibukkanlah hatimu dengan mengingati-Nya. Sesungguhnya, hatimu itulah MIHRAB CINTA mu. Hiasilah ia dengan zikrullah. Bukankah dengan mengingatiNya jiwa akan menjadi tenang? 

Kadangkala, hati sering terlintas dengan lintasan2 nakal yang dibisikkan oleh Tok-Tok Syaitan. Bisikkanlah dalam hatimu, dengan sungguh2...
"Ya Allah! Kau bimbinglah hati ini yang sangat mendambakan cintaMu...."
Bisiklah kepadaNya.. Bukankah Dia Maha Mengetahui segala isi hati??

Jagalah mata-mata kalian. Kerana mata itulah pintu masuk ke dalam hatimu..
Dari mata turun ke hati..
Hati akan terus berbisik kepada mata..
Pandanglah! Kerana kau diciptakan untuk itu!!
Pandai sungguh mata bermadah...

Berikut adalah nasihat-nasihat berguna untuk orang-orang yang bercinta: (credit to Cikgu Shah)

1. Janganlah kau membiarkan kemanisan bercinta dihirup sebelum engkau berkahwin dengan 'si dia'.

2. Bercintalah kau dengan nya dengan sekadarnya. Kelak mungkin 'si dia' mungkin bukan jodoh untukmu.

3. Jika kau ingin berbahagia seumur hidup, tahanlah dirimu untuk berbahagia sebelum kau berhak menjadi milik 'si dia'.

4. Jika engkau menyintainya, binalah asas perkahwinan dengan tidak melaggar syariatNYA.

5. Kebahagiaan yang kau lihat sebelum berkahwin hanya palsu, yang hakikinya adalah selepas kau diijabkabulkan.

6. Jikalau engkau inginkan pasangan hidupmu yang terbaik untukmu, maka engkaulah yang patut menjadi yang terbaik dahulu.

7. Membina keserasian sebelum berkahwin bukanlah dengan cara ber'dating', cukuplah sekadar engkau tahu apa yang perlu kau tahu.

8. Bercintalah untuk mencapai cintaNYA.

9. Jika engkau masih belum bercinta, tahanlah dirimu untuk bercinta sehingga yakin cinta tersebut membawamu ke gerbang perkahwinan.


10. Jangan biarkan nafsumu dengan cinta yang tidak diterima disisi ALLAH, kelak ALLAH akan tarik kebahagian darimu.

Yakinlah dengan sebenar-benar yakin, cinta terhadap Allah itu tidak akan pernah dikecewakan.. 

"Ya Allah!
aku mohon cintaMu,
dan cinta orang yang mencintaiMu,
serta semua amalan yang mendekatkanku kepada cintaMu"

amin..
(Doa Munajat Rasulullah kepada Kekasihnya Yang Maha Agung) 

1 comment:

  1. love is the right of human being...god gifted human with the sense of love..so usedit to luv the one that gave the gift...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...