Tuesday, November 22, 2011

Nyah Kau Futurrrrrr.... !!

bismillah.

Salam dakwah dalam kesegaran hembusan helaaan nafas kerinduan tarbiyyah, moge nafas ini tetap segar terhela dari tubuhku sehingga nafas yang terakhir. Oh, sudah hampir seminggu saya bercuti, namun blog ni masih belum diupdate lg. Syabas Hayati! Kau memang pemalasssssss... -_-"

Oh tidak2.... sy nak update blog la ni!

**************************************************

Seronok Ustaz menceritakan pengalaman beliau semasa terlibat dalam gerakan dakwah semasa zamannya bergelar mahasiswa dahulu.

"Masa dulu, ana seorang sahaja lelaki dalam persatuan dakwah ana! Semuenye muslimat. Ala, biasa la tu, lelaki memang selalunya sedikit terlibat dalam hal macam ni"

Aku tersentak. Bukan untuk menafikan kenyataan itu. Tapi terkejut, kerana bicara hatiku sememangnya benar. Tentang perihal "sedikit" itu. Ah, ini masanya untuk aku koreksi realiti ini.

"Kenapa ustaz????, " potong aku dalam kerancakan ustaz berbicara.

"Hah? Kenapa ape?"

"Kenapa muslimin ni tak ramai yang nak terlibat dalam gerakan dakwah, atau spesifiknya lagi jemaah?"

"Entahlah, ana pon kurang pasti. Tapi ana rase puncanya ialah sebab lelaki ni kebanyakannya tidak suka terikat dengan sesuatu"

"Ohhhhhhhh.. " aku terdiam berfikir. Cuba untuk menghadam refleksi realiti.

********************************************************

NoStaLgIa Bulan PaHit





Aku mengimbau kenangan semasa aku mula-mula bertapak dalam arena dakwah. Segalanya bermula apabila aku memegang jawatan sebagai seorang ahli BADAR di sekolah menengah dahulu. Bukan mudah untuk memegang jawatan ini. Hakikatnya, kami para BADAR dipandang sebagai "polis moral" di sekolah. Aku cube mengenal perit jerih perjuangan dakwah. Menegakkan amar makruf nahi mungkar hakikatnya bukan sekadar mencanang laungan "jangan itu", "jangan ini" tapi ia juga memerlukan kekuatan perlaksanaan kata-kata dalam medan praktikal individualistik. Terngiang-ngiang di telingaku kata-kata Hasan al-Banna. Sangat pedas.

"Perjuangan ialah perlaksanaan kata-kata."



Kami sering dijadikan ukuran dalam mengukur sesuatu amalan kebaikan dan keburukan. Aku sering berfikir, apekah mereka ingat aku ini seorang nabi? ah, sudah tentu bukan, aku hanyalah manusia biasa. Lebih-lebih lagi ketika itu aku masih lagi melalui fasa transformasi ke arah seseorang yang lebih baik. Pernah satu ketika, aku tersasul menyebut perkataan "Bengong", padahal sebenarnya aku sudah biasa menyebut perkataan ini dahulu. (sekarang tak biasa dah)

"Apelah diorg ni! Benggggggggggggg.... " Belum sempat aku menamatkan kata-kata.

Kawan lelaki sekelasku menyampuk,

"Ape ni Badar cakap bengong neeehhhhhhhh"

Saya menunduk malu. Bukan salah tegurannya itu. Yang salahnya ialah pada perkataan "Badar"nya itu.

Seolah-olah, dosa dan pahala itu Allah bahagikan kepada kepada dua, yakni kepada para "Badar" dan juga "non-Badar".

Keadaan sebeginilah yang menuntut kami para Badar untuk sentiasa menjaga perlakuan dan perkataan. Kerana walau sedikit kuman kecacatan akhlak kami pasti akan dipandang serong oleh pelajar yang lain. Namun, menjadi lumrah seorang pejuang dakwah, tidak akan selamanya sunyi dari ujian kefuturan.

Tapi jalan kebenaran
Tak akan selamanya sunyi
Ada ujian yang datang melanda
Ada perangkap menunggu mangsa...
Satu hari, aku mendapat panggilan telefon dari seorang sahabat seperjuanganku, juga ahli Badar.

"Hayati, macam mana ni, saya nampak Ikram (Bukan nama sebenar) tengah dating dengan Najwa (Bukan nama sebenar)... pegang tangan pulak tu! "

Berderau darah aku. Bukan senang hati aku untuk menyenangi maksiat. Dan juga bukan mudah bagi aku untuk menerima berita itu.

"Betul ke ni.... salah orang kotttttttttt"

"Betul, saya nampak dengan mata saya sendiri!"

Akhirnya, gemparlah satu sekolah tentang berita seorang badar yang couple... Memang berita itu benar, kerana aku sendiri telah melihatnya mereka berdating.

Aku terdiam. Menarik nafas dalam-dalam. Antara marah, malu dan geram.

Marah, kerana Ikram itu dahulu bukannya seorang lelaki yang sedemikian rupa. Lebih-lebih lagi dia seorang ahli Majlis Tertinggi Badar. Pada peringkat awal kami memegang tampuk pimpinan, beliau termasuk salah seorang aset dakwah kami berikutan kerana pengaruh beliau dalam kalangan golongan "gila-gila". <Note : bukan "gila">. Beliau juga mempunyai cara yang tersendiri dalam mendekati golongan dakwahnya.

Malu, kerana pelajar lain rata-rata pelajar ingin menghukum Badar secara kolektif. Hal ini kerana kami sering melakukan rondaan untuk mencegah pelajar dating, namun pada masa yang sama sahabat kami join sekaki dengan mereka yang dating.

"Perghhhh.. Badar pun dating apeeeeee", kata seorang pelajar.

"Cis. Cis. Cis." Aku mengetap bibir. Malu.

Geram, kerana aku merasakan kami, para Badar adalah punca hal ini terjadi. Kami lalai dalam melaksanakan haq-haq kami untuk menyemai dakwah kasih sayang antara kami sendiri. Kami membiarkan Ikram hanyut kerana pada mulanya kami menyangka "kekamcengan" Ikram bersama sahabat-sahabat K.O nya itu adalah untuk tujuan dakwah. Salah kami. Salah aku. Salah aku. Salah aku.

Setiap minggu, kami para Badar akan mengadakan usrah mingguan untuk kami mengukuhkan hamasah dalam dakwah dan juga menambahkan ilmu agama dalam persiapan menghadapi cabaran dakwah. Kami akhirnya mengadakan satu usrah khas dengan tujuan untuk memujuk Ikram untuk kembali ke pangkal jalan. Meninggalkan noda-noda jahiliyyah yang dilakukannya , dan kembali thabat dalam perjuangan. Walaubagaimana ikhlas pon niat kami, kami telah terlambat. Aku masih ingat lagi jawapannya pada malam itu. Hancur hati aku hanya Allah yang tahu.

"Mintak maaf la antum semua.. Ana sekarang dah jadi macam ni, dah tak bole buat ape lagi. Sekarang, rokok, setan dah jadi kawan ana... "

Sehingga akhir persekolahan , Ikram masih lagi bergelumang dalam noda jahiliyyahnya. Bukan mudah untuk memutuskan kontrak parasit hawa nafsu di hatinya.

*********************************************************

Aku teringat pernah seorang muslimin berbincang denganku mengenai perihal pentingnya tarbiyyah dalam perjuangan menegakkan Islam. Kata-katanya berapi. Seolah-olah, agaknya kalau di ajak untuk berperang di Palestin, agak2nya dia sanggup mati syahid waktu itu juga!


Mengharap senang dalam berjuang
Bagai merindu rembulan di tengah siang
Jalannya tak seindah sentuhan mata
Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba
Akhirnya, tewas juga muslimin itu. Hawa nafsu lebih dituruti berbanding perjuangan.

Bukan sekali aku menjumpai kes muslimin yang futur dalam dakwah, bahkan berkali-kali! Maaf, bukan tujuan aku untuk menyerang muslimin, namun setakat ini realitinya aku belum pernah lagi berjumpa dengan muslimah yang futur. Sudahlah keterlibatan muslimin dalam arena dakwah itu hakikatnya sedikit, malah, ramai pula yang futur! Moge aku terlindung darinya hingga nafasku yang terakhir. Pada pemerhatian aku, kebanyakan muslimin yang futur adalah kerana mereka couple. Ketika aku bertanya kepada sahabatku, Adibah (memang nama sebenar) tentang punca gejala futur dalam kalangan muslimin,

"Adibah, rase2nya salah lelaki ke perempuan ek? Saya rase salah muslimin...."

"Tak la Hayati.. Salah muslimat, kalau seorang perempuan tu tegas dengan prinsip diri dia, muslimin tak akan berani untuk menggangu hati dia... "

"Haah, betul gak ek..... "


Pemerkasaan Tarbiyyah Hati


Pernah seorang sahabat bertanya kepada Saidatina Aisyah tentang doa yang serig diungkapkan oleh baginda Rasulullah, beliau menjawab,

“Nabi SAW sering berdoa dengan mengatakan, ‘Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku untuk selalu taat kepada-Mu.’ Aku pernah bertanya, ‘Ya Rasulullah, kenapa Anda sering berdoa dengan menggunakan doa seperti itu? Apakah Anda sedang marasa ketakutan?’ Beliau menjawab, ‘Tidak ada yang membuatku merasa aman, hai Aisyah. Hati seluruh hamba ini berada di antara dua jari Allah Yang Maha Memaksa. Jika mau membalikkan hati seorang hamba-Nya, Allah tinggal membalikkannya begitu saja.’” (Hadis Riwayat Ahmad)

Lihat, sedangkan Rasulullah, kekasih Allah, insan mulia yang maksum juga sentiasa berdoa agar hatinya thabat dalam agama Allah, sedangkan kita, manusia biasa dalam era kelazatan maksiat kini? Sedangkan, manusia abid beribadah puluhan tahun juga bisa tewas lantaran bisikan jahat syaitan yang menggodanya untuk melakukan zina.

Realitinya, bukan mudah untuk menjaga hati. Ia memerlukan kekuatan untuk bermujahadah. Bukan mujahadah sahaja. Tapi super duper mujahadah lah! Syaitan tidak akan putus-putus menggoda kita untuk melakukan perkara yang bertentangan dengan perintah Allah SWT dan syaitan akan melakukannya melalui pelbagai jalan, jalan kejahatan mahupun jalan kebaikan. Syaitan akan bermain-main dengan nafsu kita, menimbulkan rasa was-was, ataupun membuat kita rasa riak dan ujub dengan kebaikan yang kita lakukan.



Aku bukanlah manusia yang tidak lari dari melakukan dosa. Belum tentu air mata yang ditaburkan ketika musim peperiksaan dan bulan Ramadhan itu cukup untuk memadamkan dosa-dosa yang menggunung tinggi. Aku masih lagi merangkak gaya siput babi, bertatih, untuk benar-benar tajarrud dalam dakwah. Aku sedar, betapa keterikatan seorang daie itu kepada Allah amat penting dalam perjuangan dakwahnya. Allah berfirman,


“Dan orang-orang yang berjihad(bersungguh-sungguh mencari keredhaan)Kami,kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami.Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang yang berbuat baik! (Al-Ankabut 29:69)

Jika kita merujuk firman Allah di atas, kita akan sedar, bahawa janji Allah, Dia pasti akan tunjukkan jalan bagi hambaNya yang benar-benar ingin berjihad mencari keredhaanNya. Namun, kesungguhan itu bukan hanya bertakhta di hati, namun perlu dimanifestasikan pada pentas praktikal. Mentaliti perlu digariskan selari dengan kehendak hati yang mahukan redha Allah, agar bunga-bunga futur sepanjang perjalanan tampak kotor dalam pandangan kita senagai seorang hamba Illahi.

Ayuh sahabat, sahutlah seruanku, ayuh kita gapai mardhotillah! Kita bunuh segala bunga kefuturan yang mekar menguntum!

Kutahuuuuuuuuuuuu............

Jalan dakwah itu hakikatnya menempah susah....

tapi, bukanlah syurga itu tidak begitu mengalu-ngalukan penonton yang budiman????


Akan kuatkah kaki yang melangkah
Bila disapa duri yang menanti
Akan kaburkah mata yang meratap
Pada debu yang pastikan hinggap


"Hai orang-orang mu'min, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."  (Muhammad : 7)
Ya Muqollibal Quluub, Tsabbit Quluubana Ala dinik Wa Ala Thoatiq....


 p/s : Aku banyak mendapat teguran berkenaan post aku sebelum ini yang agak kasar, aku telah pon memadamkan entri tersebut. =) No worriesss...
Fiqh Dakwah Yusuf Qaradhawi memang mantoppppppp...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...