Monday, June 20, 2011

Tekad Serikandi Agama..

Bismillahirrahmanirrahim.
Ketensionan membuat issue report biology membuatkan saya ingin melepaskan lelah dengan meneroka ke alam forum. Sudah lama rasanya saya meninggalkan tabiat saya yang suka berforum setelah saya menyambung pelajaran di INTEC. Jika dulu, saya kadang-kala meluangkan masa dengan berforum di Jiwang.org <bukan forum jiwang ok!> dan iluvislam.com. Sekarang, saya merangkak semula ke alam ini tapi di alam yang baru. Yeay~! Di sini >>> klik2!! http://forum.saffmuslim.com/



Apa yang bestnya dengan forum ni? Hehe, ade sesuatu yang amat menarik perhatian saya. Dalam forum ini , ada satu ruangan khas yang bernama Saff Muslimah.

SaffMuslim.com akan menyediakan satu ruangan khusus kepada para MUSLIMAH, iaitu kategori khusus yang hanya boleh diakses oleh para muslimah sahaja. Antara kelebihan ruangan ini adalah : 
1)      Bebas dari tatapan orang luar, khususnya lelaki. Anda boleh bermesra dan bermanja sesame sendiri tanpa perlu berasa risau apa pandangan user-user lelaki. 
2)      Sesi perkongsian dan luahan perasaan sesame Muslimah. Dapatkan nasihat dari kenselor khas, “Ummi” yang merangkap “ibu angkat” di SaffMuslim yang sedia membantu rakan-rakan muslimah, member nasihat mahupun pendapat kepada para pengguna muslimah.

Haha... bestkan? Bukan main enjoy saya dalam forum tersebut.. hehe..Oppsss..
Erk, ok! Cukup pasal promosi. Marilah sama-sama kta meriahkan SaffMuslim.com. Insya Allah, perkongsian yang matang antara forumer yang terdiri dari pelbagai latar belakang di seluruh dunia memberi peluang kepada anda untuk menambahkan ilmu. Yeah~
Ok, sebenarnya saya ingin kongsikan beberapa ilmu yang saya peroleh dari perbincangan kami, moge bermanfaat kepada kita semua khususnya muslimah yang dikasihi.



Tindakanku Bila Diuji Lelaki
Mohon maaf ya, imbuhan “ku” pada tajuk diatas bukan merujuk kepada saya, tapi saya tujukan kepada semua muslimah yang terase hidungnya gatal kerana terkena batang hidungnya. Saya bukanlah penulis bicara cinta yang baik, dan dalam blog-yang-tak-femes ini pon saya cuma menulis hanya satu entri sahaja yang membawakan focus cinta>>> Cintan-Cintun

Namun, kerana menyedari bahawa ramai rakan-rakan muslimah saya yang semakin kecundang dengan taktik lelaki-perasan-macho yang sering berusaha untuk mengambil kesempatan untuk menggugat iman seorang wanita, saya ingin kongsikan petikan ini :

1)    Ingat dan berpegang kepada prinsip, fikirkan masa depam yang panjang, utamakan wawasan akhirat yang berkekalan. Cintaku milik Allah...!!

2)    Apabila gangguan mereka membuatkan mereka asyik bermain di fikiran, segerakan beristighfar dan berzikir. Bacalah al-Quran kerana ia warkah cinta daripada Pencipta agar cintamu pada Allah tidak sirna.
3)    Apabila dia sering menelefon, kalau tidak angkat Nampak sombong sangat. Bagi mereka yang tak faham Islam, mereka akan terasa hina dan sakit hati, bahaya juga untuk keselamatan diri. Jadi langkah yang terbaik, betulkan niat kerana Allah, berikan kesedaran tentang tidak patutnya berhubung, sehikmah mungkin. Pastikan aku cukup bertegas dalam hal ini agar dia takkan menghubungiku lagi. Kalau mereka ada hajat kebenaran, kenalkan mereka nama-nama pensyarah yang soleh dan berpotensi sebagai pendidik.

AWAS !!! Pastikan kau sentiasa cuba mencari jalan keluar untuk memendekkan perbualan agar kau tidak terjerat dengan cinta dan pastikan ia adalah perbualan yang pertama dan terakhir.

Ingatlah Allah takkan sesekali meredhai sebarang niat yang tidak ikhlas, kebenaran yang kau cuba sampaikan akan terhijab dan sukar menembusi. Cukuplah bumi ini sudah didiami oleh ramai yang rosak peribadinya, mati hatinya.

Bangkitlah menjadi mujahidah yang dirindui ummah, yang terpancar keindahan Islam dari jiwanya, terserlah pula pada peribadi.

4)    Apabila dia ajak keluar, jangan sesekali keluar! Tolak dengan baik dan bagi kefahaman. Kecuali urusan yang betul-betul penting.
5)    Apabila dia kerap sangat menelefon, bertegas minta dikurangkan. Kemudian, bertegas supaya jangan telefon lagi tak kena pada syariaat. Bagi kefahaman dan hujah bukannya bertegas tak bertempat. Nanti di salah tafsir.
6)    Apabila ditanya adakah diriku sudah berpunya, berkatalah dengan yakin bahawa cintaku hanyalah untuk Allah semata-mata pada usia ini dan akan dipelihara rasa cinta hanyalah untuk lelaki yang dipilih oleh Allah untukku. Aku hanya akan fikirkannya apabila aku sudah bersedia.
7)    Apabila tak disangka-sangka dia dating menemuiku, cuba mengelak. Jangan duduk terlalu dekat. Buatlah sesuatu agar dia terlindung daripada memandang wajahku. Cakap sekadar perlu, ringkaskannya..!!!!



<dipetik dari novel Seindah Mawar Berduri, Fatimah Syarha Mohd Nordin>

Pesan salah seorang forumer SaffMuslimah kepada muslimat :

Biarlah kita diketawakan kerana mengikut syariat Allah, asalkan tidak diketawakan oleh syaitan kerana menjadi peneman mereka di neraka Allah. 
Sekali wanita tergoda, gugurlah wardah di syurga, sekali wanita ternoda, berdekah-dekah syaitan di neraka.

Sabarlah.. kita di dunia tak lama... Mengeluh.. Kelak saat kedua-dua belah kaki kita melepasi syurga, kita berehat sepuas-puasnya...


3 comments:

  1. menarik ah forum tu, insyaALLAH nk join la... open for all kn?
    :)

    ReplyDelete
  2. yap, forum tu baru bukak, tak sampai sebulan pon.. join la. hehe. :)

    ReplyDelete
  3. yati,mnx copy & share ayat2 y bes..jazakillah..:))

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...